CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, June 21, 2010

Semalam hari yang sangat memenatkan. Kemas bilik abang aku sampai 2 jam..bilik orang bujang la katakan, habuk sana sini. Habis kemas pukul 12:30.
Pukul 1:00 Nisa tipon ajak teman pergi MElaka buat treatment resdung. Sampai dekat MELaka Mall pukul 4:00.

Lepas buat treatment pergi tengok wayang, cerita Lagenda Budak Setan. Sebenarnya, aku dah baca cerita tuh, dari Zaman Kasyah (hero) kecik-kecik sampai habis novel bersiri tu, sebab aku ada koleksi novel tu. Tapi memandangkan Nisa yang nak tengok sangat terpaksa aku temankan....

Habis tengok Muvie dah pukul 8:30 malam, ingat nak rush terus balik. Sampai dekat kereta, kereta tak boleh nak start. Dalam hati aku cakap, ini mesti air bateri habis ni. Dan bila abang guard datang tolong check, sangkaan aku tepat sekali. Walaupun aku jarang-jarang drive, tapi ayah sentiasa ajar aku mengenai kereta.
Memandangkan air bateri yang dah terlalu kosong, tiada cara lain samaada guna teknik jumper ataupun tukar bateri baru. Tapi hari dah malam, mana jual bateri kereta baru.Tapi kitaorang boleh gelak-gelak lagi kat perking lot yang dah kosong tuh. Abang guard tu pandang pelik kat kitaorang, sebab macam tiada masalah langsung..

Nasib baik Nisa ada sepupu kat Melaka, dia datang and the geng tolong kitaorang.Tapi nak dekat satu jam setengah baru diaorang sampai.Mula-mula try teknik jumper, tak berkesan sebab air bateri memang dah kosong sangat.Lepastu guna teknik tolak kereta, pun tak boleh start enjin. Last-last, transfer bateri kejap baru boleh start. Hati sudah lega, tapi boleh pula abang guard dengan sepupu Nisa cakap, kalau guna teknik transfer bateri, make sure kereta jangan mati enjin. Sekali mati susah nak hidup..

Dan nisa menggunakan segala kepakarannya memandu supaya kereta tak mati enjin.Sepupu Nisa pula guard kitaorang sampai ALor Gajah, so that if anything happen tengah jalan, at least dia ada kat sana.Ya lah, mesti la risau sebab anak dara balik tengah malam.

Alhamdullilah pukul 12:00 pagi sampai rumah. Yang kelakarnya, bila enjin dah matikan, aku suruh nisa try start balik. Amazingly, enjin tuh bole start balik. TErgelak-gelak aku ngan nisa kat depan rumah..apa-apa pun, semalam adalah pelajara yang semua pemandu kena amik tahu.Cek air bateri, minyak hitam dan juga break. Ayah aku cakap tiga bende ni mesti cek terlebih dahulu sebelum start memandu. Selain tu, cek tayar dan juga servis kereta...

0 comments:

Post a Comment