CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, March 27, 2011

bebincang

i am not a politician girl, but only a girl who are proud to be malaysian...yes..this is true..

tapi, ada something yang aku tak puas hati bila aku duduk dekat malaysia, tanah air ku ini. well...well...bukan tak bersyukur tapi aku rasa macam tak patut je..apa yang tak patut?..

aku memang kaki gossip..itu aku tak nafikan. so, kalau dah beli newspaper or any magazine, first part i read through is gossip..obviously tentulah pasal artis kan..itu lah kerja orang kaki gossip macam aku ni. =)

tapi hasil didikan ayah aku yang tak suka orang melayu terlampau taksub dengan hiburan, jadi aku pun berminat lah nak ambil tahu pasal malaysia dan dunia sekarang.

ok we go through one by one. first kes is di Libya. bagi aku Gadaffi patut berundur diri jika itu kemahuan rakyat. dan beliau patut beri peluang kepada rakyat menentukan siapa bakal pemimpin seperti sistem demokrasi yang pernah diamalkan. itu yang penting sebenarnya, dari beliau terus dengan ego sendiri dan memberi peluang kepada AS dan negara luar yang bertindak sebagai anasir luar yang cuba menakluk Libya. Libya kaya dengan sumber minyak, dah tentu AS dengan negara lain nak takluk. jadi Gadaffi patut beri perhatian lebih dekat sini sebab bila rakyat berpecah, anasir luar senang nak pengaruh untuk cucuk jarum..kalau Dato M. Nasir (sekarang dah Dato ok)yang masuk tak da apa-apa kesan..tapi kalau dah anasir luar yang masuk..akibatnya, negara sendiri tergadai...fuh,,,bahaya tuh.

anak sedara aku tanya, gadaffi ni yang artis tu ke...ahahhaks..aku macam gila pecah perut. gadaffi artis tuh tak da kena mengena dengan kes dekat Libya tuh ok..haha nasib baik budak 9 tahun ;P

sekarang kes Dato' Seri Annuwar. aku tak nak bincang pasal beliau. kalau ada polis baca ingat aku ahli parti pembangkang pulak. cuma aku nak nyatakan disini, itu lah beza antara kita orang biasa dengan orang yang dikenali.

nak kata beliau terlibat dengan kes liwat, tuh kat luar tuh berapa ratus rakyat malaysia ni yang terlibat sama buat benda macam tuh. tapi disebabkan orang biasa, hukuman tak dibicarakan dan dijatuhkan sampailah sudah dikenalpasti betul-betul bersalah. tapi bila sudah menjadi orang yang dikenali malah disegani, benda sikit pun kena bicara..dan bagi aku, betul kata wonder pet :
"apa yang penting? KERJASAMA!"..kalau semua pihak bagi corporation dah tentu kes ni selesai...

now, masuk dengan keprihatinan malaysia dengan negara jiran. secara terus terang aku tersentuh dengan kejadian tsunami yang melanda di Jepun. jelas, tu kuasa Allah..Allah is Almighty..hanya yang alami dapat merasakan..jadi memang setujulah aku bila negara kita ni buat kutipan derma secara besar-besaran untuk tolong mangsa.

tapi bagi aku, sama ada kita sedar atau tak negara kita sendiri lagi ramai perlukan bantuan. kenapa tak buat untuk rakyat sendiri. bukan ke "rakyat di utamakan"?

aku ambil contoh kes banjir yang melanda dekat negara kita bulan januari dan februari. kat negeri sembilan, kawasan Tampin..semua sistem lumpuh sebab banjir. paling teruk dekat Gemas dengan kawasan kampung. rumah nenek aku, sampai nampak atap saja..subhanallah...kuasa tuhan tak siapa mampu lawan.
bergenang air mata nenek aku tengok harta benda musnah.

jadi bila banjir dah reda, bantuan pun sampai. tapi itulah, wakil rakyat bagi RM200 dengan bantuan makanan. bukan tak bersyukur..tapi RM200 boleh ke ganti dengan barang rosak yang hampir beribu? itupun bagi depan pintu pagar je. puas pulak nenek aku yang dah tua meredah banjir ke pintu pagar nak ambil bantuan tuh.

berbeza dengan wakil paderi dengan ahli katolik kat situ. diaorang datang, redah banjir masuk sampai dalam rumah, tanya khabar, tolong kemas lagi..adoi...nampak tak bezanya mereka dengan orang kita?

sepupu aku pulak kalau nak bantuan siap bersyarat, kalau alamari semua tak rosak tak payah ambil RM2000. yang rosak teruk je ambil sebab nilai bantuan kali ni besar. habis kalau bantuan sampai bila orang habis mengemas mana nak nampak apa yang dah rosak atau tidak..patut ke?

jepun yang tak da kena mengena tuh pulak yang diberi perhatian..this is totally unfair! jepun tak perlu dirisaukan..lepas kes Hiroshima dan Pearl Habour, Jepun terus mencipta nama dengan kemajuan..sekarang ni dikatakan lepas tsunami mereka akan lebih bertambah maju..no worries for them.

habis kita kat sini? masih duduk untuk tunggu bantuan...macam sedih je kan..


so,conclusion kat sini bukanlah nak mengutuk negara sendiri. tapi ini pandangan aku. aku tak nak berlebih-lebih dalam bagi pendapat sebab aku tahu aku bukannya orang yang jenis outspoken. cuma bila dah terlebih limit, terkeluar juga..

tapi apa yang penting dekat sini..siapa pun kita hal disekililing perlu diambil tahu.
kadang bila sibuk ambil tahu sangat pun orang kata kita bz body...itu terpulang pada pandangan sendiri..

apa pun, malaysia tetap dihati..orang lupa diri je tak mengaku Malasysia rumah sendiri. orang putih sibuk sanjung malaysia..jadi berbanggalah jadi rakyat Malaysia.
apa terkurang atau terlebih, itu adat dalam politik.. =P

0 comments:

Post a Comment