CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, April 27, 2010

Senyuman itu lukisan jiwa


hahahai....

Pagi ni aku senyum sorang-sorang. Budak bilik aku pun confuse. Bila diorang tanya, aku cakap tak de apa-apa, diaorang tak percaya..hm..aku sendiri pun tidak tahu kenapa..

Perasaan merupakan perkara subjektif. Kekadang susah nak diungkap, tapi diterangkan melalui cara ekspresi kita. Macam aku pagi ni, tetiba berasa happy tanpa sebab, jadi aku senyum. Pernah dengar pepatah bekas penjajah negara kita:"Sometime, actions speaks louder than words"? haha..inilah yang aku alami.

Bukan aku nak merapu, tapi aku ingin berkongsi dengan semua mengenai falsafah yang ayah aku terapkan kepada adik-beradik aku mengenai senyum. Ayah aku cakap sambil menunjukkan gigi dia yang agak putih-kuning: "Senyum itu lukisan jiwa". Abang aku yang ketiga sedikit membantah. Katanya, yang tidak matang ketika itu, "tak lah ayah, senyum itu sedekah. aritu ustazah baru je cakap." Sambil senyum, ayah terangkan, bahawa senyum itu memang sedekah,dan itu tidak salah. Tapi, senyum itu juga cara kita menerangkan perasaan jiwa kita ketika itu. Aku yang masih kecil hanya mengangguk faham, walau ketika itutidak la nak berapa faham. Bila makin membesar, dari segi fizikal dan mental, aku sudah mulai betul-betul faham. Kata ayah memang benar, kerana bila aku seronok aku akan senyum, bila aku sedih, aku menangis. Seronok dan sedih itu, adalah perasaan dalam jiwa, dan ia merupakan corak yang akan wujud dalam setiap diri manusia. Dan corak itulah yang menentukan seseorang individu itu manusia normal atau tidak.

Bagi aku, bukan sukar untuk menghadiahkan senyuman, tetapi kita sendiri menyukarkan senyuman itu terpamer di wajah kita. Hati mana yang tidak tenang, apabila sedang dalam kekusutan kita masih lagi boleh tersenyum kepada rakan-rakan. Senyuman itu adalah sebuah ciptaan yang paling indah yang Allah pernah ciptakan, malahan senyuman juga adalah kuntuman-kuntuman indah yang sentiasa Rasulullah persembahkan.

Teladanilah Junjungan kita, Nabi Muhammad(S.A.W)
Para sahabat adalah saksi kehidupan Rasulullah s.a.w yang penuh dengan senyuman. Antara sahabat besar yang pernah menceritakan tentang betapa indahnya senyuman Rasulullah ialah Saidina Umar. Kata Saidina Umar, “Rasullullah s.aw tersenyum dan baginda adalah orang yang paling bagus giginya”(diriwayatkan Ibnu Hibban di dalam sahihnya). Manakala seorang lagi sahabat Rasulullah yang bernama Abdullah bin Al-Harist menyatakan, “Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah s.a.w.” (Riwayat At-Tirmidzi)

Jadi...senyum selalu..

0 comments:

Post a Comment