CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, April 25, 2010

best moment


pagi yang ceria, indah dan damai. syukur ke hadrat Allah, aku masih di beri nafas unttuk menjalankan tugas aku sebagai hambaNya di dunia, diberi kesempatan untuk menikmati alam dunia yang sementara, di beri masa untk mengulangkaji pelajaran(tengah final exam) dan di beri peluang untuk menulis di ruangan blog ini..

haha..semalam tiba-tiba teringat kenangan zaman sekolah menengah dulu. masa tu aku tingakatan tiga. masa tu sangat best sebab kawan-kawan yang sangat sporting dan understanding.. keletah mereka membuatkan hari-hari yang aku lalui sangat indah..penuh dengan gelak ketawa, bergosip dikalangan pelajar perempuan dan membuli pelajar lelaki(budak lelaki sikit sangat).,walaupun sebenarnya tahun itu kami akan menduduki PMR..

teringatkan keletah setiap orang, aku terpanggil untuk membuat "jahat". aku taggkan setiap orang yang masih aku kenal di sekeping gambar kartun sapi(lembu) di laman facebook. haha..kartun sapi tu sangat comel..dan bermacam-macam komen yang aku terima. ada yang kata aku ni tak berubah perangai sebab suka kenakan orang, ada yang kata aku ni kelakar dan ada yang suka sebab kartun sapi yang ditaggkan gambarnya sangat comel. aduhai kawan,, percayalah, siapa pun diri kamu aku menerimamu seadanya. bukan sehari dua kita berkawan, dari sekolah rendah hingga ke tingkatan lima. kau mengenali aku, aku juga mengenalimu. banyak rahsia antara kita, kita simpan bersama.

dulu, sewaktu di tingkatan tiga, semua pelajar berbangsa Melayu. sebab aku berada di aliran agama. budak lelaki enam orang sahaja, yang perempuan pulak 24 orang. mana tak kena buli budak lelaki. haha..masa tu aku dilantik menjadi penolong ketua kelas, manakala Alif Nazrul yang aku panggil cik alif jadi ketua kelas. Kelas kitaorang masa tuh sangat besar, dan itu adalah salah satu advantage kepada kami. ustazah masura selaku guru kelas, selalu mementingkan kebersihan. dia mengamanahkan aku dan juga cik alif untuk memastikan kelas mesti sentiasa bersih dan ceria.. katanya dengan nada lembut: "kalau kita belajar dalam suasana yang bersih dan ceria, ilmu itu mudah didatangi". aku mengakui yang kadang-kadang aku seorang yang sangat tegas. sebab itu, kawan-kawan aku akan memberi "kerjasama" bila aku memberi arahan untuk melaksanakan tugasan terhadap kebersihan dan keceriaan kelas. aku ingat lagi kata-kata Ridhwan, budak lelaki yang sangat kelakar, sedikit nakal tetapi baik, "baik buek copek, kung mulut si hidayah tu bising. bingit telingo kung",bercakap dalam nada negeri sembilan.

haha,,sory kawan. aku terpaksa bertegas. aku diberi tanggungjawab, tugas aku melaksanakannya. sesungguhnya aku takut dipersoal kelak kenapa aku tidak menjalankan tanggungjawanku. hasil kerjasama ditahap maksima dari kawan semua, kelas aku berjaya menggondol kelas paling ceria sepanjang tahun 2005 itu kerana menjuari lebih 8 kali gelaran kelas paling bersih dan ceria. tiba-tiba aku teringat diniy zakwan..hoho, ini budak unpredictable. kejap-kejap mood beliau ok, kejap-kejap tidak..=) yelah, budak asrama, mana cukup tidur. tapi, majoriti kawan-kawan kelas aku budak asrama,tapi tidaklah seperti dia..itu terdapat sedikit kemusykilan..berbalik kisah dia, kami semua sangat risau apabila Diniy tidak datang sekolah lebih tiga hari..rupa-rupanya, dia patah tangan sebelah kanan, dan tulang bahunya terkeluar sedikit disebabkan bermain rugby. dia bercuti selama lebih dua bulan dan kami agak risau memandangkan trial PMR makin hampir..tapi dia bijak mengatur masa apabila waktu bercuti itu dia belajar bersama ayahnya yang seorang guru dan belajar menulis menggunakan tangan kiri.

namun, apa yang palik menarik masa tingakatan tiga ialah apabila guru kelas kami, usazah mastura dikatakan hangat bercinta dengan seorang ustaz kami..ustaz tuh nama dia ustaz Abi Sarwan. biasalah, mula-mula tanya tidak mengaku, tetapi akhirya kantoi bila nampak mereka suka pergi makan bersama(macam artis pulak)..tidak terlampau terkejut bila ustazah dan ustaz menampal kad undangan perkahwinan mereka dan mengundang satu sekolah memeriahkan majlis. dengan tema warna merah maroon, ramai warga sekolah yang datang, terutamanya budak-budak kelas aku. mereka diberi perlepasan khas dari warden asrama kerana warden tu pun cikgu sekolah tu juga.. memang seronok melihat orang membina masjid..doa kami pada hari yang berbahgia itu, moga Allah kekalkan kebahagiaan rumah tangga mereka dan pertemukan mereka didalam syurga...

dan buat bekas kawan-kawan 3 Agama 1 '05..terima kasih kerana telah megukirkan sejarah yang sangat indah yang tidak mungkin dapat diulang..=)

0 comments:

Post a Comment